Skip navigation


Kontakt ministeriet

- sikker digital kommunikation med Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

Her følger information i hvordan du nemt og sikkert kan kommunikere med Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Der er flere måder: Ved at benytte nedenstående formular, ved at benytte Digitale Postkasse på www.borger.dk  eller du kan sende en e-post fra en valgtfri e-postkasse.

Send sikker (krypteret og/eller signeret) e-post
Du kan også kryptere din e-post og det gør du, hvis du skal sende e-post med følsomme og fortrolige oplysninger som fx CPR numre.
Er den sikre e-post stilet til en bestemt medarbejder, bedes du angive medarbejderens navn i e-postens emnefelt.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kan kun modtage e-post med digital signatur, hvis du har installeret en digital signatur samt ministeriets virksomhedscertifikat. 

På hjemmesiden søg efter certifikat 
kan du få ministeriets offentlige nøgle, der giver dig adgang til at sende krypteret e-mail til os. Du får vores offentlige nøgle ved at klikke på "Søgning" og taste sum@sum.dk i søgefeltet.

På hjemmesiden www.nets-danid.dk  kan du finde vejledninger til, hvordan du kan bruge den offentlige nøgle til at kryptere e-mails til Indenrigs-og Sundhedsministeriet. 

Om eDag3 - Digital Post til ministeriet
Log på
www.borger.dk  med din digital signatur (NemID) og oprette en postkasse til sikker digital kommunikation med det offentlige.

Med en postkasse til digital post kan du droppe papirbrevene. Du kan nemt og sikkert modtage digital post og skrive til det offentlige, og du kan opbevare din post sikkert.

At postkassen er sikker betyder, at ingen andre end dig kan få adgang til at læse din private post eller til at sende post på dine vegne. Det er ligesom med din netbank, hvor kun du kan logge ind og se dine konti og foretage overførsler mv. Du kan dog give udvalgte personer, fx din ægtefælle, adgang til alle eller enkelte mapper i din digitale postkasse.

I din postkasse kan du også se post fra virksomheder, der sender til e-Boks. På den måde kan du samle al din digitale post ét sted.

Opret din postkasse – det kræver kun få klik
Det er nemt at få en postkasse til digital post. Du skal blot oplyse dit navn og din e-mail-adresse og bagefter vælge, om du ønsker at modtage alle eller kun udvalgte breve fra det offentlige digitalt.

Om eDag3 på www.modernisering.dk 

Få dit eget NemID – til signering af e-mail
Læs mere på IT- og Telestyrelsens hjemmeside www.nemid.nu, hvor du også kan bestille dit eget NemID, så du kan kommunikere sikker på internettet med myndigheder.

Har du allerede en digital signatur, der er installeret på din pc, kan du på hjemmesiden www.nets-danid.dk   finde vejledninger til, hvordan du konfigurerer din e-mail klient til sikker e-mail.  

Kontaktformular - udfyld og klik på send:


Felter med* skal udfyldes
Sidst opdateret 15-04-2014
Digital postkasse:

Digital post sparer tid og penge, og det er både sikkert og effektivt. Borger.dk tilbyder dig din egen digitale postkasse, som kan flettes sammen med din e-Boks, så du kan læse og sende digital post fra samme sted.  


Kontaktinformation

Holbergsgade 6
1057 København K
 | tlf: 72269000
 | EAN: 5798000362055